Teaching international students

This 1.5-day webinar aims to sensitise lecturers to the issues involved when teaching international students in German higher education. In doing so, it will consider cultural and communication challenges both from the perspective of German lecturers as well as through the lens of internationals themselves. This will give participants the opportunity to troubleshoot for their own context and consider how they can smooth the integration of internationals into their own classroom by creating a more inclusive environment.   

Participants will equally consider what ‘types’ of culture can affect values and behaviour as well as how a student’s educational background can affect how much of an educational culture shock they experience in Germany. In addition, they will be offered practice in adapting their communication style from low to high context in order to give feedback and commands in English without causing offence or embarrassment. In connection to this, participants will also practise ‘reading between lines’, a skill necessary when interacting with nationals of cultures (such as Britain, China, and Japan) where messages are typically sent implicitly, rather than explicitly (the opposite to the case in Germany, the US and Scandinavia). 

By the end of the webinar, lecturers will have an action plan for their courses, greater intercultural competence in general and more tools to handle Germany’s increasingly international higher education landscape.

Goals:

  • Raised awareness of common difficulties experienced by international students
  • Knowledge of how to help internationals adapt to their new surroundings 
  • Ability to recognize and adapt to different communication styles
  • Ability to identify and solve intercultural communication problems
  • Heightened ability to read between the lines

Methods:

  • Powerpoint presentations
  • Individual and pair work
  • Class discussion
  • Practical exercises
  • Videos

Das Seminar ist der Aufbaustufe zugeordnet.


Universität: Otto-Friedrich-Universität Bamberg
Seminarleitung: Dr. Darren Paul Foster
Ort:
Universität Bamberg
Online-Seminar, Die Zugangsdaten werden etwa eine Woche vor dem Seminar per E-Mail mitgeteilt

Auf Google Maps anzeigen
Termine: 10.01.2022 , 09:00 - 16:30 Uhr
11.01.2022 , 09:00 - 12:15 Uhr
Kosten:

Es fallen folgende Teilnahmegebühren an:

  • Für Teilnehmende mit einer Vollzeitstelle (75%-100% der regelmäßigen Arbeitszeit), 80 €
  • Für Teilnehmende mit einer Teilzeitstelle (bis 74,9% der regelmäßigen Arbeitszeit), 48 €
  • Lehrende von Hochschulen für angewandte Wissenschaften zahlen den Teilnahmepreis für Externe, 640 €

Verfügbare Plätze: 12 Plätze, davon 11 frei
Stufe: Grund- und Aufbaustufe
Anrechenbare Stunden: Bereich A mit 12 Arbeitseinheiten
Für Kalender exportieren Auf Merkliste setzen Fragen an den Veranstalter
Meine Merkliste

Sie haben noch keine Seminare auf der Merkliste.

Um Seminare buchen zu können müssen Sie sich zuerst einloggen (siehe oben) oder neu registrieren.

Jetzt registrieren

Seminare als RSS-Feed abonnieren